Typing Cat

Disclaimer

Bonjour everybody. I'm Pusheen and i love food very much, blogging too <3

Entries About Tuto

Follow



thank you for all of your supports after all this year

Credits

Basecode : Aina Syaza
Template : Lintang A Pramesti
Owner : Nick
Others : C A T
Dikir Zikir Acheh: Preparation

 

Pada posting aku hari ini, aku nak cerita tentang pengalaman aku untuk aktiviti persatuan yang pertama aku involve di peringkat antarabangsa bersama persatuan Gema Warisan.

Aku sendiri tak ingat bila tarikh awal mula discussion, tapi yang pasti mungkin bulan November atau December 2018 sebab January 2019 adalah tarikh kami berangkat ke Banda Acheh. Aku telah ditugaskan sebagai Biro Multimedia dan Publisiti (pembantu) bersama dengan Arman. Jadi, aku ada banyak la gambar-gambar untuk buat report. Aku sediakan kelengkapan alat seperti kamera, tripod, microfon, dsb yang berkaitan (untuk kegunaan aku ajelah sebab Arman dah bawa dia punya haha). Tapi, sayangnya kamera aku telah dicuri oleh perompak. Sedih tak boleh nak habaqqqq.

Sewaktu preparation, aku dan ahli-ahli terlibat bermalam di Kolej Anggerik supaya mudah untuk kami berjalan kaki ke tempat latihan dikir barat, iaitu di Padang Kawad. Ada satu pondok (?) kecil untuk berlatih. Kadang-kadang kami guna pentas aje. Yang berdikir adalah pihak lelaki, kami sekadar datang dan dengar sahaja sambil merapatkan silaturrahim. Ada juga terselit sedikit discussion tentang tentatif program. Bawah ni ada gambarnya,






Ini semasa kami berlatih di pentas @ Padang Kawad. Pihak perempuan pun ikut berlatih (as backup) untuk persembahan. Merujuk pada gambar bawah sekali yang ada 5 perempuan tu, (dari kiri) Anis Hazwani, Vildanie Sudin, Sarah Aliah, Nora, dan Azia Airani. Yang lelaki aku tak ingat sangat nama sebab benda dah lama hehe, yang rapat-rapat mesti la aku ingat.

Selain berlatih muzik, kitorang pun ada praktis permainan yang kitorang akan main bersama anak-anak yatim. Oh! Lupa nak cerita program ni pasal apa. Hehehe. Silakan baca di bawah:


1.0 LATAR BELAKANG

1.1 Persatuan HIMSAK bersama-sama dengan Kumpulan Dikir Barat Gema Warisan HIMSAK UiTM Shah Alam telah menganjurkan satu program pengantarabangsaan ke Aceh, Indonesia.

1.2 Program yang diadakan kali ini bertemakan ‘Perjalanan ke Banda Aceh, Dikir Zikir Aceh (Agama, Budaya, Masyarakat).

1.3 Bagi memenuhi keperluan modul tersebut, fasilitator akan mempersembahkan persembahan dikir barat dalam konteks Dikir Zikir dan mewujudkan “Mini Library” di mana buku-buku akan ditaja oleh perpustakaan UiTM Shah Alam bagi kegunaan rumah anak yatim “UPTD Rumoh Sejahtera, Aneuk Nanggaroe, Acheh”.

1.4 Program ini berkonsepkan khidmat masyarakat dan mempunyai elemen pertukaran budaya antara dua negara melalui universiti.

1.5 Persembahan pertukaran budaya akan diadakan di Universitas Syiah Kuala, Banda Acheh. 

1.6 Sesi Latihan Dalam Kumpulan (LDK) juga akan diadakan di mana pelbagai permainan yang menguji kemahiran fikizal dan mental pelajar akan diterapkan bagi memperkasakan kemahiran dalam skop kepimpinan amnya


2.0 OBJEKTIF

2.1 Menerapkan elemen keagamaan, keharmonian, kedamaian, dan nasihat dalam lirik-lirik lagu yang bakal disampaikan.

2.2 Pembaharuan dalam aspek persembahan dikir barat iaitu Dikir Zikir.

2.3 Mengharumkan nama UiTM di peringkat antarabangsa khasnya dalam bidang kebudayaan.

2.4 Melahirkan modal insan yang berintegriti dan tidak lupa kepada Penciptanya.

2.5 Melahirkan mahasiswa yang progresif dalam mencapai kejayaan. 

2.6 Merasai bersama kesusahan dan keperitan hidup anak-anak yatim yang kehilangan keluarga tercinta selepas dibadai Bencana Tsunami.


3.0 KUMPULAN SASARAN

3.1 23 orang pelajar dari Kumpulan Dikir Barat Gema Warisan HIMSAK UiTM Shah Alam

3.2 50 orang anak-anak yatim dari Rumoh Anak Yatim “ UPTD Rumoh Sejahtera, Aneuk Nanggroe, Acheh, Indonesia.

3.3 50 orang pelajar Universitas Syiah Kuala, Banda Acheh, Acheh, Indonesia.


4.0 TARIKH PROGRAM

4.1 Program pengantarabangsaan Perjalanan ke Banda Aceh, Dikir Zikir (Agama, Budaya, Masyarakat) berlangsung pada 24 Januari sehingga 26 Januari 2019. 


5.0 LOKASI PROGRAM

5.1 Program ini diadakan bertempat di rumah anak yatim “UPTD Rumoh Sejahtera, Aneuk Nanggaroe, Acheh” dan Universitas Syiah Kuala, Banda Acheh, Acheh, Indonesia.


6.0 TENTATIF PROGRAM 

6.1 Kumpulan dikir barat Gema Warisan telah melakukan simulasi secara berkala yang mana simulasi ini diadakan selama 10 hari.

6.2 Tentatif pertandingan dikir barat Festival Konvokesyen ASWARA ke-13 adalah seperti lampiran 2.


Gambar di bawah adalah contoh simulasi untuk permainan atau aktiviti bersama anak yatim.

Ni di kawasan kompleks sukan UiTM Shah Alam. Semua duk prepare untuk game yang akan dimainkan di Acheh nanti, nama game "Belalang Belatuk"

Nak tahu cara kami main Belalang Belatuk? Boleh klik 👉SINI👈 untuk ke YouTube saya. Video tu sekadar kenang-kenangan, bukannya tutorial cara main yee. Selain Belalang Belatuk, kalau tak salah, kami pun ada berlatih cara main bola beracun. Aku sebenarnya dah lupa apa lagi yang aku dah buat. Hmmm... Sebab itu pentingnya ada satu journal/blog untuk kita tulis balik kenangan-kenangan yang ada. Sementara masih fresh dalam ingatan.

Kami akan berada di Acheh selama 3 hari. Hari pertama bersama anak yatim di UPTD Rumoh Sejahtera, hari kedua adalah aktiviti pertukaran budaya bersama siswi-siswa di Universitas Syiah Kuala, dan hari terakhir kami mengenali Banda Acheh dengan melawat ke tempat-tempat bersejarah dan shopping.

Untuk preparation ni kami banyak discussion dan simulasi sahaja. Posting seterusnya aku akan bahagikan kepada 3. Bermakna, setiap 1 hari akan ada 1 post tentang aktiviti yang telah dilakukan. 

Sekian sahaja posting aku pada hari ini.

Catat Ulasan




tekan ayat bawah ni untuk old/new post

OLDER POST |